Du tycker kanske att det här mest är jobbigt att läsa, för min målsättning med den här texten är egentligen att rycka bort alla dina stöttepelare och tvinga dig att agera. Jag vill inte att du ska fråga dig varför du ska starta en webbutik, utan istället varför du inte skulle göra det.
För drygt ett år sedan startade jag tillsammans med min polare och kollega Anton Muminmuggar.se. Jag föredrar att inte göra så stor grej av det hela, just för att visa för att andra att det går att göra mycket med små medel. Ett år efter starten är vi uppe i en omsättning om 300 000 kr, och då har vi ändå kombinerat jobbet med butiken med andra projekt och dessutom skolan. Det är de här stegen vi har följt för att starta vår webbutik, och som du kan följa för att starta din egen.
1. Ta en produkt
Jag skriver ta en produkt istället för välj en produkt, därför att det annars är en risk att du fastnar på den här punkten. Det viktiga är inte vad du säljer, utan hur du säljer det.
2. Starta en webbutik
Du kan köra med WordPress och ett e-handelstillägg som grund, som vi gjorde, eller du kan betala en slant i månaden för att få en hostad lösning. Fastna inte på valet här heller, din lösning måste vara bra men inte bäst.
3. Marknadsför din webbutik
Här får du börja tänka kreativt. Har du inga stora medel måste du prova andra vägar. Heta tips är Facebook och bloggar. Det handlar om att prata om din webbutik, och skapa incitament för andra att göra det också. Vi har använt oss mycket av rabattkoder för att få viral spridning, men det finns såklart många olika sätt. Glöm inte heller att se till att din webbutik syns i sökmotorerna.
4. Packa och skicka
Ha inte för höga förväntningar på att försäljningen skjuter i höjden direkt, men nog kan du nog vänta dig att redan efter ett par veckor har du skickat iväg ett par ordrar med en säkerligen minst sagt personlig touch på paketeringen. Logistik behöver inte vara svårare än att du skickar dina paket som brev eller paket på Postkontoret.
Svårare än såhär är det faktiskt inte. Och om du är en så trevlig person som jag tror så kommer det att gå bra. Du kan jämföra din start av webbutik med att ställa ut ett stånd på en marknad och sälja dina saker. Var inte rädd för att träda fram och visa dig själv, för är du personlig och hjälpsam så kommer du att sälja. Du måste också vara envis, för självfallet kommer det att komma stunder då allt känns tungt och svårt. Men du, håll bara ditt mål att få skicka dina första ordrar framför dig, och du kommer att lyckas!
Du har nu inga ursäkter kvar för varför du inte kan starta din egen webbutik, såvida du inte är väldigt upptagen och har vigt ditt liv åt att bekämpa AIDS eller att rädda världen från växthuseffekten 🙂
Leave a Reply